Trošku to všechno zavánělo trilogií Ecce Homo Homolka, typickým filmem o nejobyčejnějších lidech s obyčejnými a často neskutečně zbytečnými starostmi. Filmem plným situačního humoru hraničícího, až s pochopitelnou, přijatelnou hloupostí. Byla to naprostá, jednoduchá lidská krása prosycena domovem, bezstarostností a jistotou. Drátěná voliéra(!!) v rohu obýváku, ve čtvrtém poschodí panelákového bytu v Brně, působí jako pěst na oko. Klasik by konstatoval " i puberta může mít plno odstínů", ne jen dotahování vajglů sedraných v parku při cestě do školy, nebo pařba jednoho litru jablečného vína za 9,50 v zahradní chatce, který totálně odrovnal partu pěti kluků při oslavě třináctých narozenin.
Naši nás měli asi hodně rádi. Jak toto máma zvládla nevím.
Byt byl vždy udržovaný v čistotě a máma nás k tomu tvrdě vedla.
Ale ta voliéra... tak to nechápu dodnes.
V kuchyni už z rána seděl otec na svém místě u dokořán otevřeného okna, z kterého byl krásný výhled na celou ulici Křídlovickou. Nálety rorýsů s typickým hvízdavým doprovodem doplňovaly celou atmosféru teplého květnového rána do posledního puntíku. Táta si malým nožíkem, který před chvílí dobrousil o žulový parapet okna, překrajoval Startky a přesné poloviny těchto cigaret úhledně skládal pod gumu malé tabatěrky. Tento proces šetření střídavě přerušoval náruživým potáhnutím s višňové špičky, ze které čoudila jedna z těchto amputovaných cigaret. Z rádia houpavým rytmem plnil místnost Matuškův hit "jó třešně zrály" pravidelně prokládaný typickým tátovým záklonem spojeným se zurčivým zvukem lokání starobrněnské desítky v zelené flašce. Atmosféra, která jako poslední puntík barvy malířova štětce, doplnila kuchyň a všechny ty místnosti 2+1 panelákového bytu.
Z chodby bylo slyšet výtah. Klíče zalomozily v zámku. Máma, táhnoucí za sebou tu svou tašku z pošty Brno-hlavní nádraží, vybavenou kolečky a výsuvným držátkem, má ranní roznášku tisku a časopisů za sebou. Ptáci z obýváku řvali jak pitomí a brácha se už hrnul do kuchyně pro váleček na nudle, noviny a slunečnicová semena. Otec dokrájel cigára a pustil se do cibule...
"máš tu kližku, Eliško ?... reagoval otec na zvuky vycházející z předsíně "dobré ráno "... zaznělo od mamky jak pohlazení spojené s moravskou písničkou.
"čau, ahoooj, dobré" každý si něco přihodil, aby tak zpevnil základy dobrého vychování... Taška s nákupem dosedla na stůl v kuchyni. Otec jedním tahem hrábl do jejího obsahu a vytáhl oválnou bouli prosáklého papíru, ve které instinktivně očekával kus toho hovězího předního. Nemýlil se.
" To bude gulášek "... pronesl spokojeně.
Vařil perfektně. Ale živit by se tím nemohl. Seděl na tom svém místečku a připravoval se na krájení, už omytého masa. Byl to obřad. Každá kostka masa měla svůj čas. Jedna jak druhá. A opět to broušení nožíku o žulový parapet okna.
"Máš pivo?" ... prolítl kuchyní otcův hlas.
"Neměli zelený, tak jsem ti vzala jen jedno" konstatovala máti.
A bylo to jasný, nejspíš tata vytáhne těch svých „pět deset“ (5korun a 10 haléřů) a povalíme shánět ty jeho tři piva v zelené láhvi.
Teď jsem se nemýlil zase já.
Otec zalovil v peněžence a vytáhl pětikorunu a "desoš".
"Kdo je na řadě?"
Richard drtil slunečnici "o sto šest", že nebylo téměř slyšet otcův dotaz a bratr toho patřičně využil. "Jasně, jdu já,"... řekl jsem … když má brácha tolik práce.
Vzduchem zavoněli čerstvé koblihy, které máma vytáhla z umaštěného sáčku. Snídaně.
... a zase ty chlemtavé zvuky Starobrna.
"Děcka, hned začátkem července jedeme na chatu do Řečic a pak jedete na tři týdny do tábora" pronesla máma a vítězoslavně koulela očima.
Nic lepšího nám toto sobotní ráno sdělit nemohla.
Za měsíc jsou prázdniny.
P r á - z d n i - n y .