TAK JSEM SI ŠEL " UVAŘIT SVOJI MONU LISU "
IHB.
ÚVOD.
Podnik Interhotel, pracoviště Grandhotel.
Život se mě naprosto změnil. Učil jsem se učit něco, naprosto jiného, než na co jsem se připravoval. Oblast gastronomie ,však není o nic jednodušší, než kterékoliv jiné zaměření , o kterém nic nevíš. Pokud to chceš dělat a dobře,musíš se s tím sžít. A pak… v každém oboru mají začátečníci možnost se vypracovat na "jedničky" a nakonec být profesionálové (je to obdobné jako s tou maršálskou holí). Jako všude, tak i tady k tomu vedla dlouhá cesta. Byl jsem na začátku něčeho, co mě provázelo hezký kus života, ale nakonec stejně neuspokojilo.
Své tvůrčí nadání, jsem uplatňoval všude i v gastronomii. I tam je neomezených oblastí využitelnosti. Bohužel, mě později, hlavně po poznání všech okolností, provázela moje osobní sarkastická definice
(..s prominutím..) JE TO PRÁCE NA HOVNO A TO DOSLOVA A DO PÍSMENE...
Vysvětlení je jednoduché - po práci malíře zůstane obraz, po sochaři socha, po zedníkovi dům, po soustružníkovi třeba ložisko ... ... po kuchařovi (pokud nebudu brát na vědomí výtvor v reálném čase a setrvačnou spokojenost strávníka ) … tak fyzicky vzato doslova "na hovno".(ještě jednou se omlouvám za tuhle sestavu písmen, která až po projití mozkem, může ovlivnit pokračování četby…)
Nemá to nic společného s neúctou k tomuto oboru. Naopak . Jedno z měřítek kvality stravování je i stravitelnost, podmínka pro kvalitní strávení. Ano,je pravda, jí se "očima", hodně prozradí i vůně a vrcholem je samozřejmě chuť. O Posledním pojmu, jako je strávení, se pochopitelně vůbec nemluví. Ale pokud tento proces probíhající v našem soukromí skončí eventuelně "průserem", můžete obhajovat kvality svojí kuchyně jak chcete, hosta ztratíte, pokud vám navíc ještě nezavřou podnik.
Neznám člověka, který by neměl své oblíbené jídlo. Každý tím pádem naplňuje moje slova, ať už je to dáno principem života a nebo naopak ještě umocněno s požitkářstvím. Výsledek práce každého kuchaře je v naprostém závěru stejně "odpad"... (sarkasmus… jistě, ale pravda )
Nejsem zase takový pesimista , ani cynik a neopomíjím samozřejmě ten pravý a výnosný efekt tohoto řemesla, jako je jeho mistrovství, pověst a oblíbenost. Vše bohužel spíše vycházející z obžerství, než z potřeby. Výjimkou , která snad trošku staví jídlo, do jiného světla je labužnictví a historické tradice. Nemohu si pomoci, jsem profesionál a přesto, když si mám vzpomenout na nějaké jméno všeobecně všem povědomé, všem lidem obecně známé, tak je to " bohužel" jen ta "středověká" Magdalena Dobromila Rettigová..
Zkuste si to sami, kolik známých kuchařů jste schopni pojmenovat. Ani jednoho.
Chce se snad tím říct, že od doby Rettigové s v gastronomii nic nedělo?
Samozřejmě že dělo, ale vlivem přirozené přístupnosti každého z nás k oboru zaměřenému na přípravu stravy, se jen těžko prokazuje koho , toto dílo zrovna je...
Neboli… Mona Lisa je Leonarda daVinciho. Alexandru Dumasovi patří Tři mušketýři. Pythagorova je věta. Eifelova věž. Einsteinova teorie relativity. Čajkovského B-mol. Karel IV má most i universitu ..... …
Ale guláš je vídeňský,segedinský, maďarský,chalupářský nebo ten "nejlepší" co vaří naše maminky, babičky... atd. Není problém přejmenovat "guláš" aby byl "kohokoliv"... Autorská práva, zde prostě neexistují. Uznejte sami, vyniknout v tomto oboru, je vždy jen momentální a situační záležitost. Individuálně můžete vyniknout pouze stylem a to snad jen ve svém nejbližším okolí a jen na určitou dobu. Ale, jakýkoliv styl, je jednodušší kopírovat, než vymýšlet a tak je kolem nás tolik dobrých kuchařů, hospod a hospůdek.
Při rozhodnutí soukromě podnikat , naprostou většinu průměrných lidí nepadne otevřít třeba okno na ulici ,nalepit ceduli a občerstvení je na místě.
…. "Vždyť ta naša Máňa tak dobře vaří"...tak, co to neprodat...
Ano, Někdy stačí k dobré pověsti i ten moment, že se nám zrovna povede dobře uvařit "na tom správném místě, těm správným lidem". Podstatná většina těchto "horlivců hospodských" skončí na hygienických pravidlech a předpisech, odvodech daní, při nejmenších na pořizovacích a dále následujících investicích.
„Pověst dobré kuchyně se šíří velice rychle , ale špatné ještě rychleji.“
Jasná je však věc, že pochvaly máme rádi všichni a u kuchařiny je jo vlastně takové neoficiální ocenění po každém jídle. Dobrý kuchař na pochvalu čekat nemusí, je dobrý především proto, že ví
co dělá.
Sám v sobě jsem bojoval s určitým ponížením a pocitem, že vaření není moc chlapská záležitost a abych alespoň trošku zvedl tento název -kuchař- , přidával jsem k němu rád slovo "-specialista-" . Tak že, -kuchař specialista- u Interhotelu Brno, už mě neznělo tak nezajímavě. Tento pojem -specialista-, ale skutečně existoval. Jednalo o určitou zkouškovou verzi , kterou jsi si v závěru svého vyučení mohl udělat. Nemělo to vliv na nic, spíš to byl takový "kredit" profesionálního rozkastování na papíře.
TAK JSEM SI ŠEL UVAŘIT SVOU MONU LISU
I.
V uzounké dlouhé chodbičce nad personálním schodištěm před kuchyní, jsem dostal plechovou skříňku. Vyfasoval nové kuchařské oblečení. Černobílé kostkované kalhoty, bílé propínací rondony a ty typické kuchařské čepice. Dodnes mě zůstal v hlavě název škrobu, který se jmenoval Elasta a který pak máma stále sháněla, abych měl tu správně vypadající, vysokou a tvrdou čepici. Zatím jsem měl na hlavě jakousi plátěnou přehazovačku.V nejlepším případě srolovaná délka čepice do jakéhosi turbanu.
Na propínacím dvouřadém rondonu bylo velice úzkoprofilové zboží sehnat klasické černé kuličkové knoflíky. Jak jsem později zjistil, dělali kuchaře. Tak jsem, ostatně jako všichni " prvňáci " propnul rondon dvěma řadami placatých bílých knoflíků z povlečení. Všichni vypadali jak čerstvě vyžehlené peřiny, ale chudé na peří. No a na závěr samozřejmě, kuchařské zástěry. I ty měli svůj styl, jak se nosily. Ale to my jsme ještě netušili. A tak jako " Mikuláši ", jsme zástěry zpustili, až na zem.
Celý tento oděv doplňovaly šílené, šedé, pogumované kotníkové galoše, které měli přes nárt dlouhou úzkou přezku se cvokem. Na první pohled připomínali ohrnuté kotníkové botky, královského šaška, které tuto domněnku vyvrátily použitým materiálem, který byl něco jako pogumované plátno a hlavně chyběla ta rolnička. Ta " šaškovina " však nich zůstala. Tyto boty měli být proti skluzné a tím víc na sebe upozorňovali, když v nich, ujeli nohy a ty jsi sebou " řízl o zem ".
V šatně nás stálo pět. Pět nových kuchaříků, oblečených úplně jinak, než ti páni kuchaři tam dole. Byli jsme učni. Žáci devátých tříd, ve škole dospělí, ale tam v té veliké kuchyni hotelu Grand, opět děti - už ne žáci, teď zase učni.
Těch pár prvních dnů se mě zapsalo do mozku, stejně jak moje vítání prvňáčků, při první cestě do školy. S maminkou za ruku, s novou aktovkou a pytlíkem se cvičkami, kdy jsem vstoupil do drátěné klece šatny a pak sám s těmi všemi stejně odchovanými dětmi z mateřské školky z "velkého oddělení" rovnou po první třídy,...
těšili jsme se, samozřejmě ...
jen první den ...
A už je to tady opět. Opět na prahu poznání. Byl jsem opět v první třídě, kuchařské první třídě. Je pravda, už mě nescházela maminka, ale psychicky to byla naprosto totožná situace. Neznámé prostředí, neznámí lidé, neznámé " učení " . Nebyl jsem sám, kdo rázem ztratil ten, tak povznášející pocit dospělosti, při odchodu ze školy. Byli jsme opět děti, v moci dospělých. Nikdo z nás to však nedal znát ani mrknutím oka.
Vpluli jsme do kuchyně jak "svaté procesí".
„ Soudruh učitel“, kterému se najednou muselo říkat - pane mistr - nás, j ako houf kuřat přesunul na střed kuchyňského dění ...
Nevěřil jsem, když opravdu řekl: ...“ a tady jsem vám přivedl nová kuřátka “...
Hrůza.
Hrůza. Můj sen o ateliéru se rozplynul...
Mistr byl opravdu chlap jak hora. Jeho výška a celkem zavalitá postava v tom klasickém bílém oblečení s černými knoflíky, byla nepřehlédnutelná. Jeho ruce, nebo spíš tlapy, poseté černými chlupy, budili respekt. Ten pocit jeho obrovitosti trošku usměrňoval jeho hlas, který při zesílení hlasitosti přeskočil do určité fistulky, což nás tak nějak trochu zklidňovalo a dokonce jsem měl krátkodobý pocit udržet svoje koutky úst v klidu a neusmát se ... Mistr se jmenoval Václav. Pro všechny Vašek. Vašek Pospíšil. Jak jsem později začal poznávat lidi, tak tento člověk patřil mezi ty "správné". Kdybych ho měl zařadit mezi pohádkové bytosti, tak by byl určitě medvídek Pú.
A bylo odstartováno ...
Krájení nudlí, loupání beden cibule, ořezávání masa z kostí na gulášovku, čištění mrkve a zeleniny, škubání bažantů a čištění pstruhů, stahování úhořů ... Ohromné hrnce, pekáče a pánve, vařečky jak lopaty, naběračky které připomínaly dělové koule. Nože a sekáčky jako gilotiny. Plno různého nářadí, které mě nic neříkalo. Kuchyně plná vůní, pachů, páry a mokra. Horko se střídalo s zimou, až mrazem v lednicích s dveřmi, které připomínaly vstupy do atomových krytů s prostory velikosti obýváku a námrazou, ke které už scházely jenom sáně.
..."Jedině stalým opakováním všech úkolů a činností, je možné získat návyky a tím pokračovat, zvyšovat úroveň a tak se vlastně něco pořadně naučit"..., zacitoval mistr. Běžely první dny a pak týdny stále dokola, až jsem začínal uvažovat o čem ta kuchařina vlastně je. Zbytečně.
S kuchařinou to mělo společné, akorát to prostředí kuchyně. Pomocné práce, které zvládne téměř každý, pokud mu nechybí zručnost. Ale musel jsem si tím projít. Schůdek po schůdku. Už vlastně to, že ti pak sem tam dovolili uvařit nějakou drobnost, byl vlastně postup.
Časem pominuly žerty pánů kuchařů, vycházející z neznalosti situace :
... dones ze skladu francouzské víno SemTele (jsem tele),
... dones z druhého hotelu "ohýbač na rohlíky"(naprostá blbost),
... případně ..."přesekej dranžírákem, hrubou mouku na hladkou"...
Všichni náramně bavili.
I tato "uvítací vlna" upadla a spíš zůstal takový ten denní situační humor.
Tu a tam se nějaký ten "profesionál" uvolil, nás něco naučit. Ne to co je v osnovách, ale to co je praxe. Pár takový " pánů kuchařů " jsem potkal. A zjistil jsem, že někdy je opravdu lepši mlčet a sledovat. Lidská vlastnost jako třeba vychloubačnost, se dala dobře využít. A tak jsem byl ten celkem šikovný (... aby mě vůbec k něčemu pustili) , ale nezkušený naprosto oddaný, pokořený a vděčný a tím pádem i dobře informovaný. A o to mě šlo . Pomalu jsem sbíral zkušenosti , přijímal informace cenné i bezcenné, hloupé i chytré. To co jsem si v sobě potom vytřídil, to byla už moje věc. Začal jsem poznávat lidi.
II.
" Bojové " jméno "Řepa".
Pro nezasvěcené nejspíš nepochopitelné, co to má společného s kuchařinou. Ale věřte mi, že pro mne to mělo význam " přesný ". Náš mistr spadal pod ochranná křidla " učňáku " a tím pádem neměl s provozem zas tak moc společného. Jeho " kuřátka " zpočátku vykonávala pomocné a úklidové práce. Neopomenutelnou úlohu a vliv na průběh našeho " učení " měl stálý personál hotelové kuchyně, kterému vládl šéfkuchař Karel Koudelka. Postavička spíše symbolická. Nepamatuji si, že by mě nějak přímo ovlivnil na mojí cestě gastronomií. Naopak velice důležitá postava, která hýbala celým dějem a naprosto odrážela tento obor v jiném světle, se jmenovala František Přichystal.
Člověk se zvláštním charismatem a nepřehlédnutelným projevem. Jeho neveliká, ale celkem zdatná postava na sebe upozornila zejména v kuchařském oblečení, svou neskutečně vysokou čepicí. Nebyla to jen extravagance, mělo to své logické i když trochu úsměvné opodstatnění
- dotáhnout se svou výškou do celkové výšky svých kolegů.
Těmito čepicemi byl Přichystal přímo typický. Však, daleko typičtější, byl jeho osobní projev ... Profesionál se smyslem pro humor drsnějšího rázu, s podtrženým důrazem na autoritu, kterou dával náležitě ochutnat.
Byl zástupce šéfkuchaře Koudelky. Jak se později ukázalo, Koudelka, byl jeho velice slabý odvar, jen, spíš kuchař administrativa.
Přichystal - " bojovým jménem "Bobr " - měl svérázný postoj k učňům. Jednu z prvních věcí, kterou během pár dní udělal, bylo přidělení přezdívky všem nováčkům … nebo jak on sám říkal - bojového jména. Tak se náš kolektiv "kuřat", začal rozlišovat jmény, odpovídajícími prvním kontaktům s tímto " panem " kuchařem.
Výchozí pro námět byla většinou situace, tak jak se kdo chtěně, nebo spíš nechtěně projevil.
Dalším možným prvkem bylo bydliště a poslední možnost pro čerpání zdroje přezdívky, byl vzhled.
Začali jsme se všichni pohybovat po kuchyni se jmény Řepa, Cipís, Lázeňský, Mařka Tuleň, Podoló, Přeslice, Zlý muž, Sulfernus... a tak bych mohl pokračovat dál a dál...
Zpočátku nás to degradovalo a snad i zesměšňovalo. Jen zpočátku. Připadali jsem si jako v indiánské rezervaci ... i ta jména neměla svou stalou trvanlivost, tak stejně jako se vlivem dospívání, měnilo jméno u indiánů. Během celého učení jsem jen já vystřídal tři přezdívky Řepa, ... Superman ( ... jen pro triko se zdařilou , podomácku nastříkanou komixovou postavou Supermana , která nejspíš moc neladila se současným režimem) a Kolega (viz.závěr). První přezdívka však zůstala v povědomí všech nejvíce.
Pravda, žádná krása " Řepa ". Ale mělo to své opodstatnění. V Brněnském nářečí -" hantecu"- řepa znamená „vlasy“. Co jiného by zaručeně v kuchařině mělo vadit, než vlasy. V mém věku, kdy móda hlásala vlasy dlouhé , se bojovalo o každý centimetr na krku.
A tomto oboru , to bylo jasně rozhodnuto.
Po dotazu pana Přichystala, co uděláme s těmi mými kudrlinami, jsem s netušící drzostí, mému věku přirozenou, odpověděl :
..." vám překáží moje " řepa " ?...
A pohodil jsem hlavou, až mě ten bílej komín, co jsem měl naražený na hlavě spadl.
…" Mě?" ... Odpověděl šéf .
…" Mě ne příteli " ř e p o ", ..." Tobě!"...
A vhodil mě deset korun do toho mého kuchařského " klobouku ", co přistál u jeho nohou …
Do hodiny jsem stál v kuchyni, vystříhanej až po " důlek ", vzadu na krku, což bylo měřítko pro všeobecnou spokojenost.
..." Tak co Řepo? "... za všudy přítomného smíchu.
..." Ještě nějaké připomínky?"
... " o výplatě se vyrovnáme "...
A znovu salva smíchu. Proč se tak všichni smáli jsem pochopil, až za měsíc při první výplatě. A tak s mými vlasy odešel i můj " styl " , tak těžko prosazovaný a všemi kritizovaný. Vlasy, projev " solidarity " se všemi těmi západními rokovými kapelami. Vlasy symbol té doby, postupně odcházející stejně jak kapely Deep Purple, Led Zeppelin, Pink Floyd, JetroThul, Nazareth, Athomic Cruster, Like& Palmer, T.rex … …
A tak jsem vstoupil do své soukromé " ilegality " a přijal osud " vylepance " v kuchařských službách.
…" Dnes budeš pracovat s tímto soudruhem kuchařem "… Pronesl mistr Pospíšil a přistrčil mě přímo před Přichystala. Ten se spíše otřepal nad tím titulem, než nademnou, na mě se naopak potutelně usmál a já pochopil , že přišly moje těžké chvíle.
To slovo těžké, mělo svůj dvojí význam:
... obávaná výchovná " agrese " se svérázným přístupem Přichystala - to byl tem průvodní dojem.
... a určitý způsob humoru s pocitem zúčastnit se té " srandy ", kterou šéf dělal - byl druhý význam.
Přichystalovi způsoby zpočátku připadaly až násilné. Byla to taková hra na drába a poddaného.
Jenže ten " dráb ", byl profesionál ve svém oboru. A tak si mohl, svým způsobem, tento přístup dovolit. Neobvyklý byl i jeho postoj k tvé přidělené práci. V okamžiku, kdy jsi něco nesplnil nebo nestíhal, nepřišla "salva" nadávek a buzerace. Naopak. Tento mrštný a rychlý " Napoleon " v mžiku stál na -tvém - místě a zručně vše uvedl na pravou míru.
Ale... Přichystal používal vylučovací metodu a manipuloval s tvým postavením v celém cyklu práce. Začal jsi jako, jemu , rovnocenný kuchař, a postupem směny, pokud jsi nezvládal, jsi opět skončil třeba až u " cibule ". Vše se " zmrzlým " mimickým úsměvem pana šéfa, který " ležérně " zvládal situaci na tvém úseku úplně sám.
Všem co s ním pracovali, tak nezbylo nic jiného, než se velice rychle učit. A často, jak jsem si všiml, to nemuseli být jen učni...
Sbíral jsem zkušenosti, jak to šlo a pochopitelně jsem nechtěl zůstat v pozadí. To znamenalo se podřídit nejen učení, ale i tomu způsobu podání.
Základním pravidlem úspěšnosti byla - rychlost.
Lítal jsem po kuchyni ocejchovaný svou "řepou". Řepa sem, Řepa tam. Když se něco povedlo, nazýval mě ten skrček " přítelem Řepou " … Jeho fráze nás provázeli na každém kroku.
Definice rychlosti: ...“Když běžíš tam, musíš se potkat, jak běžíš nazpět“ ...
A tak jsem se učil "potkávat".
V okamžiku, kdy jsi opustil pracovišti a zmizel jsi z jeho dohledu, jsi byl : " nepolapitelný kalifornský ryzák " ...
A při dotazu mistra Pospíšila, " kde jsem " následovala Přichystalova rychlá odpověď:
..." v hajzlu nebo na hajzlu "...
Ne, nebyla to vulgarita, Přichystal to uměl tak podat, že to vulgárně neznělo. Byla to taková přísná legrace, kdy se okolí zasmálo, ale ty jsi musel mít kamennou tvář, aby to nevypadalo, že se šéfovi směješ. Uvnitř každého z nás, jsme se smáli všichni.
Dalším pravidlem úspěšnosti, byla příprava.
Jedině perfektním nachystání všeho, co bylo k tomu dni potřeba, usnadnilo hlavní nápor a v podstatě finále všeho a to bylo poledne. Od časného rána " hromada " kuchařské práce, která má nejspíš více společného s rutinou , než zajímavostí. Ale tento provozní děj se stále měnil.
" Přišlo masoóó " ... zaznělo odkudsi z chodby před kuchyní. Stejnou zprávu přijal Přichystal z telefonu na středu kuchyně - místo kde měli oba šéfové Koudelka i Přichystal útočiště pro svoji administrativní činnost. Toto místo mělo svůj přesný název " kukaň ". Ohraničený prostor o kachlíčkovanou zdí ve výšce prsou, uvnitř se zvednutou podlahou, pro lepší výhled, židle a psací stůl.
Přichystal stál uvnitř "kukaně", chvíli naslouchal, potom řízl sluchátkem telefonu a krátce zavelel:
..." Řepa, jedem! "...
Cesta do hlubin hotelových skladů, přípraven, boxů a lednic vedla krkolomným bludištěm úzkých chodeb ...
Bylo odstartováno!
Krátká překážková dráha vedla hlavní chodbou souběžnou s kuchyní. Prokličkovat mezi vozíky, obsluhou a vším co tam zrovna překáželo. Následoval prudký odklon do práva a úzkým schodištěm dolů, do podzemí...
Rychlost!
..."musím se potkávat"... letělo mi hlavou.
Za zády mě funěl "Bobr " Přichystal, který se v běhu mistrně zhoupnutím v kolenou vyhýbal všem těm trubkám topením, odpadním rourám, příčkám umístěným u blízkého stropu. Hlavu sklonit nesměl, to by mu ten jeho bílý komín spadl na zem. Proto to zhoupnutí v kolenou s "vyšponovanými" zády. Mistrný nácvik. Nechápu, jak přitom všem mě ještě stačil kopat do zadku.
…" Řepa, jedeém "...
Schodiště skončilo a následoval další labyrint... doleva rovná chodbička a doprava, opět rovina a doprava...Trubky , roury a žárovky se mě míhaly nad hlavou. Moje čepice se mě už po prvním pádu nepovedla narazit na hlavu.
..." Kde máš klobouk, příteli "...
..." jedem, jedem "... znělo za mnou a hnalo mě to před sebou, jak rozjetej kamion...
A chodbička doprava a konečná.
U plechových vrat nákladního výtahu z ulice, stála horda mastných kostkovaných řezníků s železnými háky, poklepávající na hromadu červeno hnědých loden, plných masa a kostí.
..." zdravíčko pánové "...
..." čekáme tady jak idioti,šéfe"... pronesl jeden z těch mastnejch "řízků"...
Přichystal ani nemrkl.
Funěl jsem jak papiňák a pracně jsem se vyhýbal střetu našich pohledů. Házeli jsme lodny na velkou kruhovou váhu po třech na sebe. Po odškrtnutí na mastném modrém dodáku jsme lodny tahali do velké dveřové lednice.
..." jo, pánové ", snažíme se co to jde" … pronesl opět ten řízek s kotletkami jako anglickej lord. ..." nemáme jenom vás a všichni chtějí to nejlepší masíčko"...
Strčil železný hák do tmy výtahu a přišoupl další lodnu.
..." ještě Intr, Slávka, Metropol, Morava "... a začal jmenovat všechny hotely v Brně.
..." Tak že čtyři gulášky pánové?" … utrousil Přichystal a zabouchl dveře lednice.
Zlomek vteřiny jsem zůstal stát, než mě došlo , že to je můj další úkol. Cestu zpět tím testovacím tunelem jsem už moc nevnímal, jen vím, že už za mnou funělo těch chlapů pět. Nejspíš jsem je opět "zdržoval" od jejich časově náročných úkolů, ale to bylo zapomenuto při nádechu napařených knedlíků, které obkličoval tmavej, ostrej hospodskej guláš.
..." Dnes už to bylo lepší, Eduarde "... pronesl " malý kuchařský Napoleon "
..." a nasaď si klobouk"
... blbý maso, napadlo mě ...šílená cesta a ty lidi a ta práce...
Jak daleko to vše spadlo od toho mého snu malovat.
... Přichystal mě řekl jménem ...
... úplně normálně .
Měl jsem pocit jako kdybych namaloval pěknej obrázek.
III.
Nejspíš bych zapomněl význam slova krása. V kuchařině se tento pojem dá uplatnit nejspíš tak zdobením jídla na talíři. Dost málo pro mou tvořivou dušičku. Tak jsem si tedy myslel, do toho
okamžiku, než jsem uviděl první raut.
Všeobecně jsou známy cukrářské výrobky. Dorty a moučníky ve všech možných tvarech, námětech a napodobeninách skutečných věcí. Všechno vyrobeno z cukru, čokolády, polev, oříšků, marcipánu, karamelu a všech těch dobrot, co cukrárna nabízí.
O cukrářských výrobcích to známo je. Ale o kuchařské tvorbě, jsem nevěděl nic. Asi tak jako každý nezasvěcený. Většinou se zmůžeme se nanejvýš tak na obložené chlebíčky, jednohubky a vrcholem může být typický amatérský "masakr", který nazveme obloženou mísou ...Ale co se týká této domácí tvorby, tak většinou uspokojuje všechny smysly chuti a pohody, už jenom proto, že je to doma. Pokud se ta tvořivost nepřežene a kombinuje s neznalostí... jak jsem kdesi dostal nakroucený plátkový sýr s tmavými hnědočervenými konturovanými okraji, které byly, bohužel, z mleté skořice.
Samozřejmě, že to měla být mletá paprika, ale to nejspíš na té fotografii z časopisu Květy, nebo
Vlasta, napsáno nebylo. Lidská fantazie je neomezená, jen snad je dobré rozpoznat hranice logiky, až blbosti. I když fantazii se hranice nekladou.
A pak jsem viděl první profesionální " rautový výrobek".
Napadlo mě, že to přeci jen znám. Viděl jsem to jako dítě v pohádkách. Ohromné stříbrné mísy, plné navršených dobrot, všech chutí a druhů úprav. Mísy, které nosilo služebnictvo na svých ramenou přímo před krále nebo sultána. Mísy plné drůbeže, selat a zvěřiny, vzácných ryb, krabů a korýšů. Všechno doplněno vybarveným ovocem i zeleninou. Vše přetvořeno na krásné ozdoby trčící na všechny strany.
... Tak tady se to dělá ... Tak ono to existuje..
A tak jsem také pochopil, jaký je rozdíl mezi kuchařem z hotelu a kuchařem z " hospody ". Nejde o povyšování a namyšlenost, ale o výrazně rozdílné možnosti. K čemu se dostane hotelový kuchař, se nedá přirovnat k tomu, jak málo příležitostí mají kuchaři vyučeni pro klasickou hospodu.
... a tak jsem usoudil, že jsem měl vlastně štěstí v neštěstí, když jsem v tomto oboru trefil úroveň, která mě může otevřít alespoň trochu zajímavé možnosti v vytváření i té krásy. Je pravda, že je to trošku zvláštní modelovat, vykrajovat, vyřezávat, kombinovat a sestavovat výrobky z jídla. Nejen že to je neskutečně pracné a musí to vypadat přitažlivě, musí to odpovídat hygieně, ale musí to být i dobré. Tato poslední vlastnost je velice důležitá. Malíři, sochaři a všichni tito umělci, pracující s klasickými materiály jako jsou barvy, kámen, hlína, dřevo to svým způsobem měli jednoduší porovnáním s mistrem studené kuchyně. Nemuseli, navíc ještě přemýšlet o tom jestli se dá materiál sníst, jestli se k sobě hodí nejen barevně, ale i chuťově...
A v poslední řadě je to "smíření" .
Smíření, že takto vytvořené kuchařské dílo má velice krátkou trvanlivost a jak jsem již uváděl, nakonec stejně nezůstane " nic " . Přinejlepším pár fotografií, maximálně a to až v dnešní době - videozáznam. Jediný, alespoň po určitou dobu trvající efekt této práce je pověst profesionála.
Perličkou kuchařiny byly " akce". Slavnostní příležitosti všech možných námětů a rázů. Kromě
klasického denního konzumačního vařeni, tak akce jako raut zvyšovaly nároky na znalosti a především šikovnost. A proto že jsem člověk emotivní s pořádnou dávkou fantazie, tak jsem velice rychle pochopil o co vlastně jde. Dá se však říct, že mě to nebylo celkem nic platné. Scházeli mě, ty, tak velice důležité znalosti. Než jsem si udělal svůj první výrobek, tak pár let uběhlo. Mohu říct jen jedno. I na tento obor a hlavně jeho produkci, má vliv móda. Móda naprosto jiná. Móda způsobů úprav. Dnes podmíněná zdravou výživou, dietami a miniaturizací do drobných jednotlivých výrobků. Daleko větší důraz se klade na čerstvou zeleninu, zelené koření a bylinky. Díky rozvoji vybavení a zařízení se přirozeně změnila i technologie a výrazně přibylo nových produktů. Expanzí a změnou světových zřízeních se při honbě za ziskem neskutečně smíchaly všechny možné kuchyně, styly a pomalu se vytrácí originalita. Pře kombinovanost, špatné napodobování a svým způsobem znehodnocování původních postupů, mění gastronomii na labyrint , v kterém se vyznat je kolikrát složitější, než nějakou část tohoto evropsko-čínsko-americko-afro-asijsko-indického „ gastromaglajzu “ ovládat.
Že se s prominutím " žere " stále stejně, neovlivní žádná sebeoriginálnější změna. Vše se jen jinak prezentuje, podává a okecává.
A tak jsem viděl několik selat, desítky krůt a krocanů, stovky kuřat, hejna ryb a všech možných
vybraných druhů mas, všechny tyto "suroviny" mistrně zpracovány do různých témat a námětů.
Pečínky naplněné fantastickými fášemi a mozaikami barev. Vše vzájemně zkombinované a prolínající se řadami úhledných a přesných plátků a řezů. Obrovské výrobky vážící a 20 i 30 kg, naaranžované na stříbrných mísách všech velikostí. Naplněná do zlatova upečená selata, částečné udržovala svou podobu a částečně přesným a důmyslným krájením se sestavovala v řady barevných rolád a galantin, stáčejícími se všemi směry. Vše dozdobeno způsoby lahodící lidskému oku. Krůty a kuřata sestavené z plátečků a skládaných ve stylu růstu smrkových šišek, kombinovaných všemi možnými surovinami od zeleniny, ovoce, uzenin a sýrů, až po vzájemné mixáže všech druhů mas králíků, křepelek a exotických ryb , krabů a mořské havěti . Ale také pěknou řádku mís jak teplých tak i studených, zaměřených na klasická témata, jako jsou domácí zabíjačka , myslivecké hody a zvěřina. Svatby, slavnosti, výročí i oslavy a snad všechny možné a přístupné varianty mezinárodních kuchyní, které svojí atraktivitou
lákaly návštěvníky do restaurací v především období neatraktivní mimosezóny.
Začal jsem chápat co je pojem "gastronomie"
IV.
Cyklus dnů se začal opakovat a děj se přizpůsobil požadavkům mé nové činnosti. Stávání v pět ráno a cesta z Křídlovické 58, kolem nádraží, až k Grandhotelu mě začala připadat samozřejmá. Těch pár týdnů, co jsem se učil kuchařem, mě stačilo ujistit o mém dopadu a zároveň jasném zaměření, které bude mít zaručený vliv mou budoucnost.
Procházením přes recepci hotelu jsem už začal poznávat tváře lidí. Dokonce i první rysy povah u některých s krátkou informací o jejich osudu. Typické postavy tehdejšího hotelu pro mne zůstaly navždy uchovány v mojí paměti. Každá výrazná změna v životě člověka zanechává v mozku rýhu plnou předělů, poznatků a dojmů doprovázených určitým otřesem.
Jsou to pozitivním dojmy doprovázené radostí a nebo negativní plné stresu. Pro nás to jsou detekční body pro lepši orientační schopnosti si vzpomenout na minulost. V oblasti počítačové technologie je tento způsob orientace běžný pod pojmem indexování. A tak můj mozek vyznačil další indexy a díky jim si otevírám kapitolu za kapitolou a listuji si životem sem a tam.
Současně ale vznikají nové a kapitoly, zatím bez povšimnutí, ale čas jim svou hodnotu přidělí, tak jak moravskému archivnímu vínu. Pít můžete, kdo chcete, jestli bude chutnat , to je druhá otázka. Nechci být pamětník, ale dělá mi dobře se vracet tam kde to znám, vím co se stane a i když nic neleze změnit, tak je stále z čeho čerpat .
Kapitola, kterou mám před sebou by se mohla pojmenovat tím nepříjemným slovem "musím".
Slovo, které zavazuje a nutí člověka k naplnění jeho podstaty. Mohu sám za sebe konstatovat, že závidím lidem, kterým se v životě povedlo dělat to, co je baví.
Naprostá většina lidí dělá práci a veškerou existenční činnost, jen právě pro " tu " holou existenci a náklady, které život přináší. Závidím lidem, co mají takovou práci, že nezaregistrují příchody a odchody oddělující práci od " volna ". Je výhrou mít práci, která člověka nestresuje a neobtěžuje. V opačném případě je člověk otrávený a tím pádem i neaktivní a lehce se zařadí mezi lenochy. U lidí nadaných, talentovaných a nadmíru inteligentních, to nemá s leností nic společného. Je to, pro ně , svým způsobem utrpení, pokud se stále opakuje neúspěšná seberealizace.
A já opravdu závidím lidem, kteří milují svou práci a mají potěšení ze svého díla. Mohu uvést příklad pro mne nejtypičtější: ... animátor pohádkových loutek, který vytvořil " pracný " film, mě zrovna v tomto případě "pracnost" připadá jako požitek. Takto upracovaný člověk , jako byl například Jiří Trnka – český režisér, loutkař, animátor aj… , by semnou určitě souhlasil :
… Jak krásně byl on upracovaný...
Ale já "musím" jít do práce.
Zapnul jsem cvok na svých proti - skluzných galoších. Hrábl do plechové skříňky pro pár plechových nožů zamotaných v kostkované utěrce. Narazil kuchařskej klobouk. Klíče do kapsy. Chodbička se skříňkami, úzké schodiště dolů do hlavní chodby lemující celou výdejní část kuchyně, pár kroků přes chodbu přímo mezi sloupy vstupu do kuchyně.
..." Dobré ráno"...
..." zdravíčko Řepa " ...
Průpovídky vyučených kuchařů , že dnes konečně děláme za peníze mě naznačily, a jak oni definovali - je den "svatého Berouse " - prostě výplata .
Během dopoledne kuchaři střídavě v určitém pořadí opouštěli pracoviště, aby se pak vrátili s telegrafními" výplatními páskami omotanými kolem své měsíční odměny. Mistr shromáždil svoje kuřátka a polovinu poslal do účtárny. Byl jsem v tom prvním hejnu
... " Havíř Eduard, prosím,"...
... " podpis a ještě strava, podpis "...
Úsměv paní účetní a papírový sáček.
V rohu sáčku se tísnili dvě koruny.
Hlavou mě prolítlo , že jsem v životě neudělal tolik práce, jako za tyto poslední týdny... Před očima mě letěli všichni oškubaní bažanti, stažení zajíci a vykuchaní pstruzi, stažení úhoři. Přehlížel jsem hromadu ořezaných kostí s bednami naloupané cibule a oškrabané mrkve, naválených a nakrájených nudlí, propraného a překrájeného kvašeného zelí, nastrouhané strouhanky, našoulaných knedlíčků... V uších znělo Masóó... "Řepa"... jedéém ... kmitáme ...
Řepa, Řepa ... ...
Polepenými malými pásky flastrů namotanými na mých prstech od čerstvé " kuchyňské manikúry " prosakovala krev. Dobrá symbolika při podpisu. A tak jsem pěkně stvrdil příjem svého prvního platu krví a otiskl své prsty na papírový pytlík ...
Dvě koruny... hned mě napadlo, že si pan Přichystal nejspíš ještě nějaký ten měsíc počká, na vrácení mého dluhu za holiče .
V.
Grand Hotel Brno. Mezinárodní hotel zařazený do šňůry hotelů pod vedením tehdejšího podniku Interhotel Brno. "Grand" byl, co se týká umístění, v centru přejezdového a odjezdového uzlu. Měl (a má) přímo před sebou autobusové nádraží a z pravé strany je vidět typická budova hlavního brněnského vlakového nádraží. Vše bylo ještě pojištěno městskou dopravou, která měla rozjezdová stanoviště tramvají i trolejbusů, pravě před budovou hlavního nádraží, v těsném sousedství hotelu Grand. Pro hotel tohoto typu to byla výhodná poloha. Je pravda, že výhled z hotelových pokojů neoplýval žádným panoramatem. Pohled mohl uspokojit snad jen milovníky Brna. Návštěvě hotelu by se neměli bránit lidé zvyklí na přirozený ruch města. Tento starší, klasický a celkem udržovaný hotel byl schopen většinu hostů celkem slušně uspokojit. Jeho pověst byla přiměřeně honosná, tak jak jeho úroveň. Pokud bych měl vyjádřit, čím se vyznačoval a čím byl nejvíc typický, tak to byla jeho zahradní restaurace. Ohromná skleněná vitrína, vlastně skleněné okno, které nahradilo celou stěnu a bylo přímo nasměrováno na ulici stále rušnou, plnou procházejících lidí, projíždějících aut a ruchu, který vůbec nenarušoval atmosféru této restaurace. Naopak, restaurace působila jako oáza klidu, plná zeleně tropických květin s malým přírodním bazénem ozdobeným kameny, květy a vodotryskem. K překvapení přicházejících hostů byl bazén plný sladkovodních ryb, nejvíce kaprů, kteří také byli mimo jiné zahrnuty do nabídky jídelním lístku. Část restaurace byla vybavena stolky a židlemi od firmy Martinni s typicky červeno - bílým provedením a kupodivu to nepůsobilo rušivě. Výhled na ulici z tohoto příjemného tropického akvária podporoval jen dojem správné volby restaurace - ostrova uprostřed centra pohybu a kmitání lidí stále přicházejících a odcházejících ze všech těch perónů, zastávek, nástupišť, vstupů a výstupů.
"Zahrádka" byla výstižný protiklad všeho toho děni kolem a svůj účel opravdu plnila. Obsluha této malé botanické zahrady byla vychovávána k pečlivosti a profesionalitě. Návštěvník měl skutečně pocit uklidňující atmosféry s prvotřídní péčí a službami, pestrou nabídkou profesionální gastronomie odpovídající té době a zřízení. Podotýkám to jen proto, že se zde míchali dva zájmy vývoje hoteliérství vycházející ze " zdánlivě opomíjených “ zkušeností snad už z období " první republiky " a nekompromisně prosazovaná " socialistická cesta “ , podpořena silným zázemím učňovského střediska, umístěného v těsném podkroví hotelu.
Návštěvnost Grandhotelu se převážně odvíjela z pořádaných a stále atraktivních brněnských veletrhů. Přesto, že byl hotel celkem mimo veletržní dění, zahraniční hosté, firmy a vystavovatelé tvořily významnou část klientely.
Zahradní restaurace byla celkem oblíbená i pro populární osoby brněnského života. Navštěvovali ji herci, zpěváci, spisovatelé a sem tam i nějaký politik. Klasika.
... sám si pamatuji herce , už staršího pána , mírně arogantního Oldřicha Nového, nebo veselou popíjející herečku Vlastu Fialovou , … pro mě , vyhaslé hvězdy z " filmů pro pamětníky "...
Zahradní restaurace je v hotelu dodnes. I když se vzhled , námět a vybavení provozů hotelu stále měnilo, " zahrádka " zůstávala zachována.
VI.
Říjen, můj populární měsíc, měsíc mého narození. Tak nějak "slavnostně přiškrceně" se soukromým pocitem, který má snad každý v sobě při vědomí, že ... mám dnes narozeniny ... zvláštní nutkání to někomu říct, všem těm ostatním kolem sebe. Jo, doma se to ví, tam se nikdy nezapomnělo, ale tady v té práci? .. Tady je to nedůležité. Pro okolí určitě.
Proč bych to někomu říkal. Mám ten pocit v sobě. Sám pro sebe. Snad bych měl mít nějakou úlevu…, první efekt, co z této situace můžeme vytěžit ... si myslím.
Blbost.
Chodím po kuchyni, krájím, míchám, přelívám, přináším, odnáším ... Nikdo nic neví…
Mám tu slavnost sám v sobě. Nikdo nic neví, protože to jen moje věc a pro ně opravdu blbost. Eduarde, prober se, napadlo mě ...
Právě v čas.
…" Mladej "... "prober se, kam čumíš" ...
…" Máš vzít ten velkej hrnec, a podběrák a jít na „ zahrádku “, ňákej host tam chce čerstvýho kapra "...
Přes režon se naklání číšník, ten černej havran a řve na mě.
… " Dělej !!"...
..." No nečum, vole"...
Asi jsem opravdu čuměl.
..."Já"..."já…
Napadlo mě , já přece nemůžu tam jí, hrozně se stydím, takovej trapas, to nepřežiji, vždyť tam jsou lidi...
…" Dělej ".
Řve na mě ten třeťák … a já kmital pro hrnec. Našel podběrák. Ještě jsem očima přejel svůj odraz ve skleněných dveří konvektomatu ... čistej su... , ... ještě novou zástěru, novou utěrku...
Hrnul jsem se s tím vysokým hliníkovým hrncem po chodbě , odrážel se drátěným podběrákem, tíhou toho hrnce jsem kulhavě našlapoval jak " zvoník u Matky Boží " , který prchá před rozvášněným davem...
Kachličky chodby utnul měkký koberec a předemnou se otevřel osvětlený průchod do zahradní restaurace.
Poledne na spadnutí.Ticho před bouří? Restaurace snad prázdná. Drobounká učnice, servírka stavěla poslední plátěné ubrousky. Přejemný vlhký vzduch se míchal s tichou hudbou a podbarvoval atmosféru naprostého míru. Tiše jsem našlapoval středem restaurace, oči mě kmitali po všem, co by mi sdělilo další informace.
..." Co hledáš "šufane "...
Zaznělo mi zády z chodby vedoucí od recepce.
..." Máš pěknou výzbroj "…
Přihodil výsměšně vrchní Zika. Chlap odpovídající přesně popisu klasického vrchního číšníka a slova " chlap ". Vše ještě patřičně doplněno vlastnostmi jako je autorita, profesionální naškrobenost, naučené vystupování s trikem úslužnosti, až vtíravosti, ale v každém případě prohnaností s kreditem výborné znalosti svého oboru. Pan " pinkl " ( ... jak by se vyjádřilo brněnským nářečím ).
Bylo mě jasné, že se nacházím na jeho území, pro mne jak nejisté půdě pod nohama. Laik ani netuší jaké podmínky a protiklady vytváří obor kuchař a obor číšník. Je to taková odvěká rivalita. Souboj dvou komunit o prioritu svého postavení, kterou má kuchař svým způsobem prohranou. Už jen z přísloví - šaty dělají člověka - si můžete sami odvodit, kdo má větší naději se předvést. Pěkný kuchař v bílém s vysokou čepicí působí vždy dobře, ale v kuchyni. Pro efekt i v restauraci. Musí být především čistý a stačí kapka nebo skvrna na svém popředí a je jasně rozhodnuto o jeho ústupu. Je to prostě ten kuchtík, stále zpodobňovaný jako usměvavá kula sádla s vařečkou v ruce.
Zato číšník ve fraku, s bílou košilí a s motýlkem, rovný jak lať, štíhlý, vyčesaný a upravený, navoněný s dokonalým vystupováním přirozeně reprezentuje... Ale v podstatě, co se týká konzumace jídla a atraktivní gastronomie prezentuje práci kuchaře a vlastně se " chlubí cizím peřím ".
Pokud je host spokojený, náležitě číšníka odmění spropitným, v dalším případě svou náklonností a třeba následujícím štangastvím , …. o opět především "vynáší".
Anonymita kuchaře je v každém případě a zejména v případě úspěšnosti vždy zaručena. Číšník se drží dobré kuchyně velice rád a není se ani čemu divit. Oba obory jsou v podstatě na sobě závislé. Je celkem běžné, že se z kuchařů lehce stávají číšníci, z číšníků kuchaři ani náhodou.
A tak černý číšník v nářečí kuchařů Grandu byl "havran" a kuchař u číšníků " šufan "...
Přechod mezi přístupovou chodbou číšníků a vstupem do kuchyně se nazýval " výsostná čára "... a když tuto čáru číšník přestoupí, bez svolení kuchaře, tak je " mrtvej ". Takovým způsobem nám tedy bylo podáváno Přichystalovo učení. Z části humor, ale jak jsem několikrát poznal, i tvrdá realita. I když bez těch mrtvejch.
Nejistě jsem zavrávoral nad hladinou bazénu a očekával další " vtipné " narážky vrchního.
Byl jsem rád, že se mám čeho držet a najednou mě na tomto nepřátelském území připadal můj třičtvrtěmetrovej hrnec, jako kamarád z kuchyně.
Všiml jsem si, že v restauraci přeci nějací hosté byli. A z chodby jsem uslyšel, že další přicházejí. Tak rychle. Probral jsem se.
Kde je nějaký ten kapr. … Ať mohu co nejdřív vypadnout... zašeptal jsem si.
Hladina se čeřila od přitékající vody a její kmitavý odraz světel bránil jakékoli orientaci.
Pádloval jsem tím drátěným cedníkem jak zběsilý.
Nic.
Tenký hvizd mě probral z lovu.
Narovnal jsem se a otočil. Zpoza sloupů vystoupily čtyři postavy... krátký štěk mě ujistil že se mě to nezdá: …" Sundej si klobouk, Řepa "...
To bylo asi poslední co jsem zaregistroval.
Vysoká nažehlená kuchařská čepice zůstala trčet v prostoru nade mnou, jak v animovaném filmu. Včas zachycena chlupatou Přichystalovou tlapou.
…a já se od ní nenávratně propadal do studených vln kapřího bazénku i s tím svým vybavením a kamarádem hrncem.
…Ty vole ... To je průser... To je studeny ... Ty kameny kloužou ... Kde je kapr ... Jsou tady hosté a já plavu s hrncem v restauračním bazénu hotelu Grand.
...Vše mě ve vteřině prolétlo hlavou..
Rychle ven.
Sápal jsem se ke kraji, po pas ve vodě, klouzal po těch šutrech a zoufale brzděnej tím hrncem plným vody, který jsem ani na vteřinu nepustil.
Ruce natažené u kraje mě pomohly z vody. Hosté stály u stolu a nakukovali.
…" Všechno nejlepší k narozeninám, Řepa ".
Potutelný usměv Přichystala uvedl situaci do náležitých kolejí.
... Všechno nejlepší znělo v mých uších a já obtěžkával všechny podané ruce ...
Ještě jsem mrknutím oka jsem zahlédl nastartovanou uklízečku s kýblem a hadrem, která hbitě likvidovala mou mokrou šnečí stopu, až k východu z restaurace. Přicházející hosté nechápavě civěli a intuitivně odsupovali ke stěně chodby. Vrchní Zika… " oči v sloup ".
... můj opadlý stres utopený v bazénku se změnil příjemný pocit " obdarovaného zájmem ".
Musel jsem se sám v sobě usmát, když jsem spatřil přicházejícího staříka Oldřicha Nového , který s nechápajícím pohledem a s určitou křečí v hlase konstatoval "… to je skandál"...
Nevím jestli to vzal jako omluvu, ale nenapadlo mě nic jiného, než pronést jeho slavnou větu z Kristiána.
…"Zavřete oči, odcházím".
VII.
Recepce, klíče, chodba s mihotavým nočním světlem. Šatna. Včerejší "mundůr" nasáklý kuchyňským pachem. A opět tma prosycená vibrujícími zvuky motorů lednic a mrazáků. Vypínač nahodí cvrkot startérů zářivek a světelné bloky stroboskopicky rozlijí umělé světlo do všech koutů kuchyně. Vzduch všech chutí včerejšího dne, oživený výpary saponátů od nočních uklízeček. Svazek nožů zamotaných v utěrce buchne na nerezový stůl vedle špalku. Škrknutí zapalovače postupně roztančí sálavé květy plynových hořáků. Mozek oživuje uložené informace spojené s činností, označeno u jako "příchod do práce".
Hlavní osa je stále stejná. Rozdíl může ovlivnit jen momentální nálada, naplánovaná práce, nebo objednávky. Ostatní děj je věc náhody. Všechno dohromady se může shrnout do názvu - pracovní směna.
Tato byla ranní.
Protiklad odpolední směny s úplně jinými pocity, už rozjeté kuchyně poznamenané poledním "cvrkotem".
Začal jsem chodit na směny.
První odpolední a první víkendové služby.
Návyk od dětství, kdy sobota, neděle byly zaručenými dny volna, se těžko překonává . Ve věku 16-17 let se naučit chodit do práce o sobotách a nedělích vyžadovalo velké úsilí a především ignoraci vůči svým přátelům, kteří nechápavě zírali, kam, že to v sobotu odpoledne jdu? ...Do práce? ... a to ti nevadí?... Blbá otázka.
Takhle se může ptát jen člověk, pro kterého je pátek odpoledne nejlepší den
v týdnu... Pochopitelně VADÍ !!...
Co mě zbývalo. Tento obor si to dozajista vyžaduje.
Snažil jsem si najít takové motivace, abych chodil do práce rád. Ale bohužel práce je práce a volno je volno. Co tady chcete porovnávat.
Ve 14 hodin utnula ranní směna. Zmizelí v šatnách vysmátí i unavení a hlavně volní. Vše se tak nějak uklidnilo. Rutinéři kuchaři vedoucí směnu, otevřeli svůj denní tisk. Učni váleli nudle na dřevěných stolech a nasávali vůni šéfovy kávy. Sem tam prolítl nějaký číšník chodbou kolem kuchyně a otestoval pozornost pokladní, která zasunutá do svého výklenku 2x2 metry, zvedla svou hlavu s čerstvou fialovou trvalou a přes pozlacené brýle kmitla očima po rukách číšníka a zmapovala stav situace plynoucí z její funkce... Žádná objednávka. Mrtvo.
Byly směny kdy to takhle bylo. A byly směny, kdy jsem myslel, že bude konec světa. Takové "kšefty"
nejlépe prověřili charakter lidí a přinášely mnoho zážitků a poznatků. Důležité bylo "stíhat". A opět ta dvojí strana mince. Když stihla kuchyň, nestihla obsluha. A naopak. Číšník vyřvávající u režonu, vyžadující svou hotovou objednávku přiváděl ulítané kuchaře k šílenství. Je pravda, že jsme se snažili těmto agresím předcházet, stíhat a stavět se do pozice kdy vykřikujeme mi: ... "sebou !!"
... "hotovo",
… "tak co je přijde si někdo proto? ...bude to studený"
..."sebouuuu !!!"
Jedním okem na pokladní s očekáváním solidarity, jak jsou ti číšníci nemožní.
Váhy těchto soubojů se stále střídavě houpali na obě strany. Jen rázné zákroky a reakce dokázaly vyladit systém práce až do téměř dokonalé souhry.
Ale někdy také pěkně rozbourat. Obsluha odebírající objednávku na překládacích stříbrech své nádobí vytahovala z teplých režonů a připravovala je k expedici. Kuchař nahazoval horké přílohy na oválky a mušličky, doložené k naaranžovanému jídlu a do omáčníku naléval "sosy" z mas. Vše probíhalo pokud možno rychle. Z jedné strany pokřikoval číšník a z druhé strany, z kuchyně šéf. V každém případě jsi měl pocit, že tě stále někdo kope do zadku. O to "veselejší" to bylo, když ti dva z obou stran, byli přátelé. Tak ty jsi pak byl naprostá oběť jejich souhry. Klidně tě oběsili na vařené nudli.
Ale, pokud šéf, mající expedici stále "napíchnutou" jedním okem, nebyl s obsluhou v souladu. Začínalo při jasných chybách číšníků platit pravidlo "mrtvej číšník - dobrej číšník"...
A tak milí "havrani", zoufale hrabající v horkých režonech, hledající nenachystaná stříbra, shrnovaly
bifteky vyexpedované přímo na nerezovou desku výdejního režonu, lovily hranolky po jejich ploše překládacími lžícemi a skládali zeleninové oblohy do původního tvaru.
Prostě vykřikující číšník s nenachystaným nádobím, to byl jasný terč pomsty kuchařské expedice. Ne, hosté to neodnesli, tuto výstrahu stačilo udělat jen jednou a hned bylo jasné s kým mají pánové čest. Host dostal biftek novej, jak nejrychleji to šlo. A obsluze nezbylo nic jiného, než si zaplatit dvojitou personálku a po kšeftu si vychutnat původní, už ztvrdlý biftek.
Návodů na buzerace a degradace bylo mnoho a používaly je obě strany. Kuchyně na to měla jistější zázemí a bez svědků, narozdíl od číšníků, kteří museli brát ohled na prostředí s hosty.
Číšník v kuchyňském prostředí působil dojmem velitele a také tak mnohdy vystupoval i když kolikrát sám pravidla " klidného soužití" porušoval.
Existovaly specialitky z kuchařské dílny, jako byla třeba "akce na vyléčení nenasytného číšníka", který stále nahnutý přes režon k mísám a užíral a drze pojídal zeleninu na oblohy, nebo smažené přílohy. Byla to past pečlivě režírovaná,… kým jiným než panem Přichystalem.
Ohromným dranžírovacím nožem seškrábl několika tahy mastnou, rozdrcenou vrstvu na povrchu masového špalku. Z této hmoty "drceného masa" plného jemných pilin a koření, udělal placatý karbenátek. Obalil ho jako řízek, usmažil a opatrně nakrájel na kostky, které stale udržovaly tvar karbenátku. Několik jich z kraje odhodil, aby vše působilo dojmem „rozjedenosti“.
Takto připravenou hrůzu naaranžovanou na desertním talíři, s kapkou hořčice a kečupu umístil na kraj režonu expedice, kde často kuchař nemajíce čas se najíst, takhle obědval.
Past byla hotová.
Číšník neustále kradoucí a ujídající ze všeho, co šlo, si mohl pochutnat. A byli takoví, co si šli vzít několikrát, než si všimli , že není něco v pořádku.
Chodili jsme se vysmát do ohromné dveřové lednice, které se říkalo Aichmanka.
Kurvy kuchařský.
Postavy a postavičky lidí, lemují cestu životem, jak alej stromů. Běžně se stává, že nemůžete zařadit známý obličej do paměti a přiřadit mu konkrétní identitu. A jindy, máte některé lidi v sobě zafixované celý život i když zrovna tak důležití nebyly. Nejspíš to má něco společného s psychikou děje a výraznými změnami a událostmi . Svět dospělých lidí se mě otevřel právě v době učení. Tak jako v mnoha jiných zákoutích mého života, tak i tam tyto postavy a postavičky dodnes hrají.
Většina, svou roli navždy dohrála. Ale stačí tak málo. Pár písmen. A jsou tu opět. A budou, pokud někde někdo nezmačkne ten knoflík pomyslný, absolutní knoflík "dellete" a originál této možnosti zůstat - smaže z povrchu zemského...
…"Hoď tam ty kule"...
…"Ještě"...
…"A nudle a tu mrkev"...
Horký vývar stékal po stěnách bujón-šálku a pálil mě prsty. Játrové knedlíčky seděli natěsno v hnízdě domácích nudlí. Děda Moravec křivou hubou žvatlal své požadavky, bez ohledu na nějaké normy. Měl tak 90 let. Dlouhý plátěný šedomodrý plášť, kryl jeho vychrtlou postavu a z ožužlaného límečku
kdysi kostkované košile vyčuhoval svraštělý krk s kůží postavy Spilbergova " ÝTÝ " mimozemšťana.
A s hlavou nejspíš podobnou "postelové babce" z Troškových filmů "slunce,seno ...".
Jen místo šátku, měl děda na té svojí "kuželce" celoročně naraženou, "holmesovskou“ kostkovanou
„pátračku" z tlustého flanelu s kšiltem, která se zastavila až o jeho náležitě vytvarovaná "ušiska".
…"Hodnej... moc hodnej synek"…
Skřehotl tento " maskot smrtky" a k mému šoku, pro zkrácení doby čekání na svou porci polévky, palcem "dloubl" do měkké části svého očního důlku a vytlačil, už tak vyvalené skleněné oko a začal ho leštit velkým pomačkaným kapesníkem .
Naprosto mě dostal.
Vyplul jsem od výdejního pultu polévek, odděleného sloupem, jako všechny úseky, s výrazem v
obličeji, který všem jasně prozradil, že jsem se právě seznámil s dědou Moravcem.
Byl to člověk naprosto vitální, zvyklý na všechny typy prací spojené s odpadky, popelnicemi, bednami, kartony, lopatami, vozíky a kontejnery. Stále stejná nálada. Stále stejný projev. Nevím jestli byl zařazen do inventáře hotelu, ale svou určitou autoritu měl. Odbýt se nenechal, neškodil. Pokaždé se objevil v závěru všech procesů, nekompromisní a logický a všem ukradenej. Nevím jestli měl ještě někde svou babku, ale nikdy jsem ho neslyšel, že by se zmínil o svém stáří , nebo samotě.
Biologická zchátralost, byla jediný a jen optický příznak jeho staří.
Nikdy ani náznak, ani zmínka, nebo průpovídka o nějakém odchodu na "onen svět".
Vůbec bych se nedivil, kdyby tam v tom hotelu byl dodnes.
Na odpolední směny se více scházely starší a zkušenější kuchaři. Šéfové Koudelka a Přichystal,
většinou obsazení na ranní směny, si oddělali svůj týden a o víkendech chodily jen na větší akce.
Odpolední kuchaři mívávali daleko větší klid ,přerušený jen případným večerním "kšeftem". Pokud
byla směna dobře obsazena učni, tak to byl dozor a odpovědnost za přípravné práce. V kuchyni stále
hrál "rozhlas po drátě". Tento "drát" byl prověšen z "kukaně" až na studenou kuchyň. Rádio se nezapínalo knoflíkem, ale spojením věčně přerušeného drátu.
"Starej" Hošek, kuchař, s černými vlasy jak uhel, obočím jak vejr a překvapivě dlouhými řasami
připomínající mrkací pannu, dokázal za odpolední směnu vypít až 11 piv. Nikdy se nekymácel, nepadal,
ani nespal. Prostě na něm nebylo nic poznat. Kupodivu, nebyl to opilec. I když je to nepochopitelné,nebyl. Naopak. Uměl si to tak nějak rozložit na celou směnu. Moc nemluvil a výborně vařil. Byl to "hotovkář" ze zkušenostmi snad už z první republiky. Celý život šetřil na malý domek , který si pak někde na okraji Brna koupil. Žil v něm asi dva roky a potom mu přišel dopis, že přes jeho dům povede dálnice. Jeho reakce byla stejná, tak jak po konzumaci jeho piva. Na Hoškovi, nebylo poznat nic. A tak to bylo u něho se vším. Nevím jestli ho něco někdy obtěžovalo, ale vím proč se nepoužíval k vypínání rozhlasu po drátě knoflík. Byl to Hoškův naprosto jediný výrazný projev. V okamžiku, kdy ho hluk rádia obtěžoval, zvedl se z "kukaně" , klidnými šoupavými kroky došel ke špalku. Vybral největší dranžírák a s kamennou tváří jedním švihem přetnul dráty od rádia. Naprosté ticho uspokojilo jeho výří pohled a z lehkým úsměvem v koutcích úst, si šel opět sednout na šéfovské místo. Sundal si čepici a s pocitem, že něco rázně vyřešil, se zabořil našpulenými rty, do čerstvé pěny právě doneseného piva.
A tak jsem se seznámil s pojmy, které se nazývaly vždy podle majitele určitého projevu situace, nebo
události. To byla "Hoškovina".
O nic méně zajímavější, byly pojmy označovány názvem "Šubrtoviny".
Pro nás učně, byl pan kuchař Šubrt hodný a snaživý pán, naprosto neškodný dělník tohoto gstrono-mického úlu. Velice podstatnou úlohu v přístupu k němu, měl opět pan Přichystal. Jeho pověst a tím pádem i následky, byly stále spojovány s pojmem kečup.
Cokoliv se v jeho okolí jen začervenalo, bylo spojeno s touto rajčatovou pochoutkou. A tak byl Šubrt stále označován za rudého ďábla a italského mafiána a kečupového magnáta. Jak k tomu v minulosti přišel, to nevím, ale provázelo nás to celou dobou, co jsme na hotelu byli. Šubrt a kečup byl stejný pojem jako den a noc, Bonny & Clayde, Black-Withe, Lauler & Hardy, československo-sovětské přátelství...
Nevěřil bych jak takový kečup, může člověku změnit život. I sám Šubrt, neustále se obhajující, že to není pravda, že tam dal je to co tam patří, byl z této pověsti tak vyděšený, že v den, kdy se na personálním jídelníčku objevila rajská omáčka, si bral dovolenou.
Přichystal pod křídly anonymní srandy vytrvale tuto pověst udržoval. Sem tam tomu i trochu pomohl. Sem tam se na jednom z jídel připravených na akce objevovala malá hromádka kečupu. Alespoň na jedné porci.
Na jídlech, které s kečupem naprosto nesouladí , se pokaždé při Šubrtově směně, objevoval tento "rádoby podpis". A tak pohoršený , ale poslušný pan Šubrt, za tichého mumlání kávovou lžičkou odstraňoval tyto kečupové indicie , pokaždé když se objevily.
..."Pavle, Pavle, už by jsi měl mít rozum, jsi dospělý chlap, už by jsi se měl umět ovládat"...
Tyto slova hlasitě citována přes celou kuchyň, dala všem najevo, že kauza" Šubrt & Kečup" je opět tady. A nejen to, na Šubrtových směnách se stále nacházely plné, poloprázdné i prázdné lahve od kečupu snad všude. Byly vždy schovány nebo nastraženy tak, aby se zaručeně našly. Hned byly láhve schovány za nohama špalku, dřezu, mezi talíři v režonu. Celá baterie dvanácti kečupů zastrčená v přídavném úložném prostoru sporáku.V každém trošku tmavějším koutě kuchyně jste nalezli stát tuto flašku. Byl to kečupový teror. Šubrt sám byl neskutečný romantik, inteligentní , ale naprostý slaboch, neschopný odolávat tomuto primitivnímu humoru. Ve svém soukromí žil nejspíš sám. Snad tam byla nějaká družka s německým jménem Gerta, také taková trošinku nátlaková "hrůza".
Ale pro chlapa po čtyřicítce , alespoň nějaká spřízněná duše. Někdy jsem měl pocit , že utíkal i tam. I když v této práci existoval ten "monstrózní element kečup" , rád se sem do kuchyně před Gertou schovával.
Moje směna s ním byla naprostý klid. Šubrt tiše vařil hotovky. Jeho postava se jakoby vznášela za stěnou z páry, vycházející ze všech těch kastrolů před ním. Snil o svém pokoji a milostném vztahu, doprovázeného vzdálenou hudbou klavíru v hustém jarním dešti s ťukáním kapek na okap lehce otevřeného okna...
Snění přerušoval čištěním tenounkých sklíček svých zamlžených brýlí. Veškerý tento klid zmizel v okamžiku, kdy se v jeho ruce objevila láhev kečupu. Naše oči se setkali. Nevěděl jsem co mám dělat. Bylo mě jasné, že do tohoto jídla kečup skutečně patřil. Mlčky jsem změnil směr své chůze a pekáč s masem zastrčil do úplně jiné nerozehřáté trouby. Jen abych u toho nemusel být. Nic jsem neviděl, nic jsem nezaregistroval. Šubrt zoufale rychle „plcl“ několika kmity dávku kečupu do jídla a láhev okamžitě skryl do utěrky. Byl to neskutečně silný a komický zážitek lidského zoufalství, jak podlehnout tlaku veřejného míněni vycházejícího z nesmyslnosti.
Nevím jestli to byla solidarita , nebo co to bylo , ale nemohl jsem ze sebe dostat ten hloupý pocit - ….nebojte pane Šubrt,….nikomu to neřeknu.
Dnes by muselo být Šubrtovi tak 95-100let.
Věřím, že bych teď nejspíš našel náhrobek s žulovým kečupem Heinz.
VIII.
Dlouhá chodba byl hlavní tepnou propojující všechny úseky provozu, pěkně za sebou. První "okno"- prostor mezi dvěma sloupy, předěleny režonem-byly polévky. Druhé hotovky. Pak následovaly minutky a vstupní průchod do kuchyně. Za nim pak cely prostor studené kuchyně, ukončený zdí. Chodba však pokračovala dál, kde pak následovala cukrárna. Chodba byla zakončena vstupem do provozní části kavárny. Protější strana chodby byly spíš vstupy do částí jako je personální jídelna, italská restaurace Venécia, která se přes jeden den, vlastně i noc nečekaně "přebouchala" na čínskou restauraci. Tenkrát to byl neskutečný pokrok, byla to po Praze, druhá restaurace v republice. Nechtěl bych je počítat dnes. Spíš bych musel hledat skutečně českou kuchyni.
Chodba pokračovala dál a následoval vstup, nebo spíš tmavé schodiště, padající do hloubky, kde se nacházela lidová restaurace vystižně nazývána Ponorka. To byla "zašívárna" našeho mistra Vaška Pospíšila. Když už ho nikdo nemohl najít, tak mi učni jsme věděli že "pomáhá doplňovat hotovky babce v Ponorce". Za vchodem do této "lidovky", bylo úzké schodiště směřující pro změnu zase na horu, na personální šatny. Další vchod, nebo nejspíš vstup souběžný se vstupem do kuchyně, byl vstup do velké umývárny stále a pořád zavalené hromadami špinavých hrnců a kastrolů, které se neustále dokola drhly a myly. Chodba končila výklenkem, kde sedávala pokladní, která hlídala vše co vycházelo z provozu.Za rohem byl výčep a vstup na chodbu spojující recepci se zahradní restaurací. Všechno ostatní nám bylo nepřístupné, jen vyjma pořádaných akcí. Týden praxe se střídal s týdnem školy. I toto učení pohltilo čas, praxe se začínala měnit v rutinu. Přišli noví a noví učni a nová bojová jména. Přišel i den, kdy jsem do kuchyně vstoupil "ještě s mokrým" výučním listem. Nikdy by mě nenapadlo, jak se dá lehce ješitnost změnit na nálož semtexu..
... vstoupil jsem do kuchyně a s absolutním klidem zřetelně a srozumitelně jsem pozdravil pana Přichystala, šéfa , který měl za sebou půlroční praxi v Tokiu, výstavy Osace a v Torontu a který exceloval na rautových akcích a vládních akcích v zámečku v Židlochovicích u Brna. Pana kuchaře, rychlého, vtipného a respektovaného .... jsem pozdravil "zdravíčko pane KOLEGO"
... ... Okamžitě se změnilo moje "bojové jméno".
Následujících pár měsíců jsem neslyšel nic jiného než "kolego sem, kolego tam.." . Pokud jsem
chtěl přežít, tak jsem musel v tomto dalším neplánovaném učebním období obstát.
Šéf nebyl zlej.
Byl jen absolutní.
Zmrzlý úsměv, jasné úkoly, nekompromisní výsledky. Pakárna.
Musel jsem se učit zachovat sám sebe.
Ten jeho zvláštní humor tam sice byl, pro všechny srozumitelný , ale pro mne s nádechem "césarismu-napoleonismu“ s takovou tou nadvládou všech mocných, až
nemocných.
…. To zase byla absolutní "Přichystalovina" …
ukázky osobní rautové gastronomie, aktuální do roku 2000 :
https://www.youtube.com/watch?v=cHN-G4zseOA